zondag 1 april 2012

Franse kip à la bonne femme





Ik besloot vrijdag dat ik die avond kip wilde eten. Het leek me leuk om in plaats van kipfilet een hele kip te bereiden. Na wat bladeren in mijn kookboeken kwam ik dit recept tegen in het Boer zoekt vrouw kookboek. Ik heb de verhoudingen iets aangepast en ook heb ik een ovenschaal in plaats van een braadslede gebruikt. Aangezien het erg in de smaak viel, wil ik mijn versie van dit recept graag delen op mijn blog.

Ingrediënten voor 2 personen:

1 hele kip
300 gram voorgekookte krieltjes
8 bospenen
125 gram spekreepjes
4 sjalotjes
zwarte peper
zout
knoflook
peterselie
olijfolie
boter

Verwarm de oven voor op 190 graden. Wrijf de kip in met flink wat zwarte peper en zout. Vergeet de binnenkant niet! Laat nu in een grote pan flink wat boter smelten en voeg daar ook nog een scheut olijfolie aan toe. Bak de kip in ongeveer 10 minuten rondom bruin op hoog vuur. Leg daarna de kip in een ovenschaal en giet daar het bakvet uit de pan overheen. Zet de kip in de oven voor 70 minuten. Draai hem halverwege om.
Schrap nu de kip in de oven staat de bospeentjes en snij ze in stukjes. Halveer vervolgens de sjalotjes. Doe de stukjes bospeen en sjalotjes in een kom samen met de krieltjes en zet dit even apart.
Zo'n 20 minuten voordat de kip gaar is, verhit je wat olijfolie in een pan. Laat de olie goed warm worden en bak de spekjes op een hoog vuur bruin en krokant. Als de spekjes klaar zijn, schep je ze op een bord. 
Schep nu het mengsel van bospeentjes, sjalotjes en krieltjes in de pan met het braadvocht van de spekjes en voeg flink wat knoflook toe. Bak dit mengsel onder voortdurend omscheppen in ongeveer 15 minuten gaar. Draai daarna het vuur uit en voeg de gebakken spekjes toe aan de krieltjes, bospeentjes en sjalotjes.
Haal de kip uit de oven en schep er nog wat braadvocht uit de ovenschaal overheen. Schep het mengsel uit de pan nu in de ovenschaal om de kip heen en bestrooi het geheel met peterselie. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...