woensdag 18 april 2012

Gegratineerde penne met ham en doperwtjes






I love Italian food! Vooral pasta's vind ik superlekker, en ook risotto gaat er altijd wel in. Gisteren besloot ik dan ook om dit recept te maken uit het kookboek Het kleine pastaboekje. Een superleuk kookboekje met allemaal handige pastarecepten dat ik van mijn broertje kreeg afgelopen Kerst. Ik heb de verhoudingen van dit gerecht uit praktisch oogpunt iets aangepast en ook heb ik er wat Italiaanse kruidenmix aan toegevoegd voor wat meer bite. Mijn versie van dit recept vind je hieronder.

Ingrediënten voor 2 personen:

200 gram penne
150 gram hamreepjes
2 handen bevroren doperwtjes
20 gram boter
20 gram bloem
250 ml melk
65 gram Parmezaanse kaas
ei
zwarte peper
zout
Italiaanse kruidenmix
bakspray

Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet een pan water met een snufje zout op het vuur en breng aan de kook. Vet een ovenschaal in met bakspray en zet deze schaal even opzij.
Smelt de boter in een steelpannetje en verwarm de melk ondertussen een minuutje in de magnetron. Draai het vuur zo laag mogelijk en voeg stapsgewijs de bloem toe aan de gesmolten boter terwijl je blijft roeren. Voeg vervolgens de warme melk ook stapsgewijs toe en roer net zolang tot alle klontjes eruit zijn. Laat deze bechamelsaus in ongeveer 10 minuten indikken. Vergeet niet af en toe even te roeren!
Kook de penne in 8 minuten al dente en giet af in een vergiet. Wanneer de saus bijna de gewenste dikte heeft, breng je hem op smaak met zwarte peper en Italiaanse kruidenmix. Roer de saus nog een keer goed door en giet deze in een kom.
Voeg het ei en de helft van de Parmezaanse kaas toe aan de bechamelsaus. Doe daarna de pasta, de bevroren erwtjes en de hamreepjes in de kom erbij en meng dit geheel goed. Verdeel dit mengsel over de ingevette ovenschaal en strooi de overige Parmezaanse kaas erover. Zet de ovenschaal 30 minuten in de oven en serveer hem daarna direct op tafel. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...