donderdag 19 april 2012

Gevulde paprika's met gehakt en rijst




Mijn moeder maakte vroeger vaak gevulde Griekse paprika's. Meestal gebruikte ze groene puntpaprika's maar ook wel eens de rode variant. Laatst zag ik in de Appie deze paprika's liggen. Mijn hart maakt een sprongetje want ik associeer de zoetige smaak van Griekse paprika's echt als een smaak uit mijn jeugd. Gisteren besloot ik om een gerecht te maken met deze overheerlijke groente. Ik ben er erg trots op want ik heb dit recept grotendeels zelf bedacht.

Ingrediënten voor 2 à 3 personen:

2 rode puntpaprika's
500 gram gehakt
200 gram feta
225 gram rijst
rode ui
olijfolie
citroensap
allesbinder
zout
zwarte peper
oregano
koriander
komijn
paprikapoeder
kaneel
knoflook
kruidnagelpoeder

Zet een pan water met een snufje zout op het vuur. Snij ondertussen de kapjes van de paprika's af en verwijder voorzichtig het zaad en de zaadlijsten. Snij daarna de feta in kleine blokjes en vul daarmee de paprika's.
Meng in een klein schaaltje wat zout, zwarte peper, paprikapoeder, knoflook en koriander in gelijke hoeveelheden. Voeg daar een snufje komijn, een snufje kaneel en een snufje kruidnagelpoeder aan toe en meng alle kruiden door elkaar.
Kook de rijst in ongeveer 8 minuten gaar. Snipper nu de rode ui. Verhit ondertussen een scheut olijfolie in een koekenpan en leg de gevulde paprika's en de kapjes erin. Draai het vuur halfhoog en draai de paprika's regelmatig.
Verhit in een wok een scheutje olijfolie en bak de rode ui glazig. Voeg vervolgens het gehakt toe en bak het rul. Als het gehakt gaar is, roer je het kruidenmengsel uit het kommetje erdoor en een flinke scheut citroensap. Laat de pan nog zeker 5 minuten op laag vuur pruttelen terwijl je het af en toe doorroert.
Giet de rijst af en zet het even apart met het deksel nog op de pan. Voeg stapsgewijs steeds wat allesbinder aan het gehakt toe totdat het vocht indikt. Doe de rijst nu bij het gehakt en meng het geheel goed door elkaar. Verwarm dit nog een paar minuten op laag vuur.
Schep de paprika's met een spatel uit de pan als ze aan alle kanten mooi geschroeid zijn en de feta gesmolten is maar er nog niet uitloopt. Serveer de kapjes van de paprika's erbij op de borden. Verdeel de rijst met het gehakt ook over de borden en bestrooi het mengsel met wat verkruimelde oregano. Eet smakelijk!

8 opmerkingen:

  1. @ Made by Malou & @ Paola:

    Thanks! Het was zeker een succes en ook best makkelijk te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit maakt mijn moeder ook! ze heeft ook een aardappel/ui/knoflook/kruiden/creme fraîche variant. zo lekker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me ook echt een lekkere variant. Ga ik onthouden voor de volgende keer.

      Verwijderen
  3. Dit ziet er echt heerlijk uit! Ik ben dol op Grieks eten. En vooral gevulde paprika's en gevulde tomaten! Mjam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Ik ben ook echt een fan van de Griekse keuken :-)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...